sobota, 25 kwietnia 2009

Świeży dżem pomarańczowo-waniliowy

jeszcze nigdy nie jadłam dżemu z pomarańczy- zobaczyłam ten przepis na którymś z blogów (niestety nie pomnę, na którym) i postanowiłam natychmiast zrobić. Od siebie dodałam świeżą wanilię. Jeszcze jest gorący, poczekam do jutra, żeby go spróbować :)

Podzielę się wrażeniami. Wygląda pysznie- zresztą zobaczcie! Jest gęsty, z dużymi kawałkami skórek i wszędobylskimi maleńkimi ziarenkami wanilii.

Edit:
już spróbowałam :) Jest pyszny- ma mocny aromat skórek pomarańczowych idealnie dopełniony przez smak i zapach wanilii, którą tu naprawdę czuć. Myślę, że wieczorem zabiorę się za robienie kolejnej partii- pół słoika z dżemu zrobionego dzisiaj podaruję Mamie, więc zostanie nam tylko pół! :)
Myślę, że będzie idealny na tosty, na lekkie śniadanie :)

Dżem pomarańczowo-waniliowy



Składniki:
  • 4 pomarańcze z cienką skórką
  • ok. 4 szklanki wody
  • ok. 2 szklanki cukru*
  • 1 laska wanilii

Sposób przygotowania:
  • Pomarańcze dokładnie wyszorować, przekroić każdą na pół i pokroić w cieniutkie plasterki. Włożyć do plastikowej miski, zalać ok. 4 szklankami wody (tak, żeby tylko przykryła pomarańcze), szczelnie przykryć i odstawić na noc w lodówce. To pomoże zmiękczyć skórki i skrócić czas gotowania. Jeśli pomarańcze mają pestki zebrać je do małej miseczki podczas krojenia, zalać wodą, przykryć i odstawić na noc w lodówce (pestki zawierają pektyny- naturalne zagęstniki). Moje pomarańcze nie miały pestek.
  • Następnego dnia wlać pomarańcze z wodą (oraz ew. wodę z pestek, bez pestek) do garnka, gotować aż skórki zmiękną (moje były dość grube- trwało to ok. 40 minut).
  • Następnie ocenić ile objętości zajmuje cała mieszanina i dodać tyle samo cukru* (moja zajmowała 2 szklanki, więc dodałam 2 szklanki cukru). Wszystko z powrotem wlać do garnka, mieszać, gotując na małym ogniu, aż cukier się rozpuści. Dodać przekrojoną laskę wanilii oraz wyskrobane z niej nasionka. Gotować aż całość osiągnie 105 stopni (ok. 30-40 minut).
  • Zebrać pianę, która powstała na wierzchu. Wyjąć połówki laski wanilii, wyrzucić.
  • Dżem przelać do wyparzonych słoików, zakręcić, odstawić do góry dnem do całkowitego ostygnięcia.

Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz