poniedziałek, 27 kwietnia 2009

Chleb polski na zakwasie

z przepisu Doroty- jak go zobaczyłam akurat miałam się zabierać za zaczyn i bingo! Wybrałam właśnie ten :) Jest bardzo smaczny. W oryginalnym przepisie dokonałam kilku modyfikacji i podałam je w nawiasach. Polecam!

Chleb polski na zakwasie



Składniki:
200 g zakwasu żytniego
550 g mąki białej pszennej chlebowej (ja dałam 250g pszennej chlebowej i 200g pszennej pełnoziarnistej)
50 g mąki pszennej razowej lub otrąb owsianych (dałam otręby pszenne)
1 łyżeczka słodu (dałam 1 łyżeczkę melasy z trzciny cukrowej)
1 płaska łyżka soli
300 g letniej wody
opcjonalnie: 1/4 - 1/2 łyżeczki suchych drożdży (nie dodałam)
opcjonalnie: 2 łyżki kminku (nie dodałam)

  • Wszystkie składniki wymieszać w dużej misce, a potem zagnieść sprężyste, gladkie ciasto. Zostawić w szczelnie zakrytej misce na 2 -2 1/2 godziny i złożyć w tym czasie 2 - 3 razy.
  • Nastepnie ukształtować owalny bochenek. Umieścić go w koszu i zostawić do wyrośniecia na 1-1 1/2 godziny (krótko, gdy dodaliście drożdży, dlużej jeśli chleb jest na samym zakwasie).
  • Szybko naciąć.

  • Piec z parą w piecu nagrzanym do 260ºC przez 10 minut, potem obniżyć temperaturę do 230ºC i piec jeszcze 20-25 minut. W polowie pieczenia bochenek obrócić, aby obie strony jednakowo się zbrązowiły.
  • Studzić na kratce.

1 komentarz:

  1. Piekny! Ten bochenek na zdjeciu jest po prostu idealny...
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń